How Aggressive and Guerrilla Marketing Drive Limitless Business Growth




When I was doing my MBA, I remember Mizan Sir’s Strategic Marketing course. He taught us so many marketing and business strategies — aggressive marketing, guerrilla marketing, red ocean, blue ocean — these were some of the big ones.

So, when I saw Mojo’s latest strategic move, it instantly took me back to that classroom. I could literally relate it to so many of those theories.

Right now, all over the world, there’s a massive boycott movement against Is**eli products. And because we’re a Muslim-majority country, Bangladesh is feeling that wave too — big time.

Naturally, people have started switching to alternative products instead of anything Is**eli-owned. For example, instead of Coca-Cola, people are drinking more local soft drinks like Mojo. I’ve always seen Mojo play quite smart with its pricing strategy.

But when people started picking Mojo over Coke, RC Cola jumped in too — trying to grab a piece of the market by giving bigger bottles at the same price. If you look around social media or visit local stores, you’ll notice exactly that happening.

To hold its ground, Mojo tapped into people’s Muslim sentiments and pulled off a move that combined aggressive and guerrilla marketing with a blue ocean strategy. Why blue ocean? Because in the entire soft drink industry here, no brand had openly stood with Palestine before. So that was a clear gap in the market. And what does a good marketer do? Spot that gap and take the first-mover advantage — exactly what Mojo did. I can’t say exactly how much their sales shot up, only the company knows, but the level of organic marketing it triggered — that’s no joke either!

Usually, soft drink sales dip a lot during winter, but the sales pressure from management stays high all year. This tactical move is likely to keep Mojo’s sales engine running through the cold months too. After all, in our country, religion sells — big time.

Mojo’s strategy here is a great lesson for any marketer. It shows how aggressive and guerrilla marketing can grab people’s attention fast. And more importantly, it shows how you can shift from a red ocean to a blue ocean and create a sort of monopoly if you grab that first-mover advantage.

Now let’s wait and see how the other players in the industry respond. End of the day — sales is king! And for sales, pretty much everything is fair game. 😁😁

Written on: 23rd November, 2023


অ্যাগ্রেসিভ ও গেরিলা মার্কেটিং; ব্যবসায়ে গ্রোথ দিবে সীমাহীন


এমবিএ'তে স্ট্র‍্যাটেজিক মার্কেটিং কোর্সে মিজান স্যার অনেক প্রকার মার্কেটিং এবং বিজনেস স্ট্র‍্যাটেজি শিখিয়েছিলেন। তন্মধ্যে এগ্রেসিভ মার্কেটিং, গেরিলা মার্কেটিং, রেড ও ব্লু ওশেন স্ট্র‍্যাটেজি ছিল অন্যতম।

.
মোজোর এই স্ট্র‍্যাটেজিক ম্যুভ আমাকে ফিরিয়ে নিয়েছিল আমার ক্লাসরুমে। অনেক ধরনের বিজনেস ও মার্কেটিং স্ট্র‍্যাটেজির সঙ্গে রিলেট করতে পারলাম ব্যাপারটাকে।
.
বিশ্বব্যাপী ইস*!ইলী পণ্য বর্জনের যে বিপ্লব চলছে, মুসলিম কান্ট্রি হবার সুবাদে বাংলাদেশেও সেটার প্রভাব পরেছে ব্যাপকভাবে।
.
ইস*!ইলী মালিকানাধীন সকল পণ্যের বিকল্প পণ্যের ব্যবহার বেড়েছে। কোকাকোলার পরিবর্তে দেশীয় বিকল্প পণ্য হিসেবে মোজোর কনজাম্পসন বেড়ে গিয়েছে। মোজোকে সবসময়ই দেখেছি, প্রাইসিং স্ট্র‍্যাটেজি নিয়ে অনেক বেশী খেলাধুলা করে।
.
যাহোক, কোকাকোলার পরিবর্তে যখন মোজো কনজিউমের পরিমাণ বাড়তে লাগলো তখনই আরসি কোলা সেইম প্রাইসে অধিক পরিমাণে দিয়ে মার্কেটে এন্ট্রি নেয়ার চেষ্টা করছে। বিভিন্ন সোশ্যাল মিডিয়া এবং মার্কেটে তেমনটাই দেখছি আর কি!
.
মোজো মার্কেট শেয়ার টিকিয়ে রাখতে মুসলিম সেন্টিমেন্টকে কাজে লাগিয়ে, এবার একই সঙ্গে করলো এগ্রেসিভ এবং গেরিলা মার্কেটিং আর বিজনেস স্ট্র‍্যাটেজি হিসেবে ইউজ করলো ব্লু ওশেন স্ট্র‍্যাটেজি। কারণ, কোমল পানীয় ইন্ডাস্ট্রিতে এখন পর্যন্ত সরাসরি কাউকে ফিলি!স!তি!নের পক্ষ নিতে দেখিনি। তার মানে এই জায়গাটায় একটা গ্যাপ ছিল। আর মার্কেটারের কাজই হচ্ছে গ্যাপ খুঁজে বের করে ফার্স্ট মুভার এডভান্টেজ নিয়ে নেয়া; যেটাতে মোজো সফল বলা চলে। সেলস গ্রোথের হিসাব কোম্পানি জানবে কিন্তু যেভাবে অর্গ্যানিক মার্কেটিং হচ্ছে সেটাও বা কম কিসে?
.
শীতকালে কোমল পানীয়ের সেলস অনেকটা ড্রপ করে কিন্তু ম্যানেজমেন্ট থেকে সেলস গ্রোথের প্রেশার সারা বছর জুড়েই থাকে। এই একটি ট্যাক্টিক্যাল মুভের দ্বারা মোজোর সেলসের চাকা সচল থাকবে আশা করি কারণ, বঙ্গদেশে অনেক বেশী ধর্ম বিকে।
.
মোজোর এই স্ট্র‍্যাটেজিক ম্যুভ আমাদের শেখালো, কীভাবে এগ্রেসিভ ও গেরিলা মার্কেটিং করে অডিয়েন্সের দৃষ্টি আকর্ষণ করা যায়। সঙ্গে এটাও শেখালো ফার্স্ট মুভার এডভান্টেজ নিয়ে খুব সহজেই রেড ওশেন থেকে ব্লু ওশেনে শিফট হয়ে মনোপলি বিজনেস করা যায়।
.
এখন দেখা যাক ইন্ডাস্ট্রির অন্য খেলোয়াড়গুলো কীভাবে রিএক্ট করে। দিনশেষে বস সেলসই সব! সেলসের জন্য সবকিছুই জায়েজ। 😁😁
.
ছবি: সংগৃহীত

২৩ শে নভেম্বর, ২০২৩
.
#mamuninsight #BizDoc #MKTtalks #Mojo #softdrinks #coke #BoycottCocaCola
.
Brand Practitioners Bangladesh এ আমার লিখাটি পাবলিশড হয়েছেঃ Link

Post a Comment

0 Comments