App Push Notifications: An Effective Marketing Tool



Marketing, App Marketing, Push Notification, Organic Marketing, Clickbait



App push notification is a very useful thing. Let me tell you why it works! I use more than 100 apps on my smartphone. Some apps I use every day, but honestly, there are many that I hardly ever open — you could say, unless absolutely needed, I don’t even check them.

Among these, there are quite a few apps that send me at least one push notification every day just to remind me they still exist on my phone.

Some of these notifications are crafted in such a way that, even if I didn’t plan to, they make me click just to see the details inside the app. In marketing terms, this behavior is called “clickbait.” That means the headline or copy of the message tempts you to click and check the full details. For example, you often see headlines like, “You won’t believe what Mr. Mamun did — watch the video!” on different online news portals. These kinds of clickbait headlines get high click ratios.

Anyway, here are a few examples of what kind of notifications I get from my apps. An Islamic app I have sends me daily push notifications with quotes from the Quran or Hadith. Food delivery and ride-sharing apps notify me about daily offers for food and rides. A language learning app reminds me every day to learn a new lesson. E-commerce apps keep me updated about category-wise offers and cashback deals.

What I like the most is when apps mention my name in the notification — like, “Mamun, we’re waiting for you to come back,” or “Mamun, buy the items left in your cart before the offer ends!” Even though these are auto-generated messages, they still feel nice. Through push notifications, even a cold customer can be turned into a hot customer and converted into sales quite easily. The key is to make the customer feel special through these notifications — that’s it.

Push notifications are slowly making SMS marketing obsolete. In this age of modern social media, hardly anyone sends SMS anymore or even opens them. People find it much easier to communicate through social media apps. That’s why many apps are now converting people from SMS to push notifications to build this habit.

At first, push notifications may feel annoying. But if you add a clickbait twist to them, smartphone users will definitely click — if not today, then tomorrow.

So yeah, if you ask me — push notifications work. As long as you know how to write them so people just have to tap. 
.

অ্যাপ পুশ নোটিফিকেশন; দারুণ একটি মার্কেটিং টুল

অ্যাপ পুশ নোটিফিকেশন খুব কাজের একটি জিনিস। কেন কাজের সেটা বলছি! আমি আমার স্মার্টফোনে ১০০+ অ্যাপ ইউজ করি। দেখা যায়, কিছু কিছু অ্যাপ প্রতিদিন ব্যবহার করা হলেও প্রায় অনেক অ্যাপই খুবই কম ব্যবহার করা হয়। বলা চলে কাজ ছাড়া খুলেও দেখা হয়না। এর মধ্যে থেকে বেশ কিছু অ্যাপ আমাকে প্রায় প্রতিদিনই একটা করে পুশ নোটিফিকেশন দিয়ে আমার স্মার্টফোনে তাদের অস্ত্বিত্ব জানান দেয়।

কিছু কিছু নোটিফিকেশনের ধরণ এমন যে, না চাইতেও আমাকে বাধ্য করে নোটিফিকেশনে ক্লিক করে অ্যাপের ভিতরে গিয়ে সেই নোটিফিকেশনে থাকা শর্ট মেসেজের ডিটেইলস দেখার জন্য। মার্কেটিং এর ভাষায় আমার এই আচরণকে বলা হয় “ক্লিকবেইট”। অর্থাৎ, কোনো একটি মেসেজের হেডিং কপিরাইটিং সেই মেসেজের ডিটেইলসে প্রবেশ করার জন্য প্রলুব্ধ করবে। যেমনঃ বিভিন্ন অনলাইন নিউজ পোর্টালের হেডিং থাকে “এ কি করলেন মামুন সাহেব? দেখুন ভিডিও সহ” এই টাইপের নিউজে ক্লিক রেশিও অনেক বেশী।
.
যাহোক, আমার ফোনে থাকা অ্যাপগুলোর নোটিফিকেশনগুলো কি ধরনের হয় আমি কিছু উদাহরণ দেই। ইসলামিক একটি অ্যাপ প্রতিদিন নিয়ম করে কুরআন-হাদিসের বানী সম্বলিত নোটিফিকেশন দিয়ে থাকে, ফুড এবং রাইডিং সার্ভিস অ্যাপগুলো খাবার এবং রাইডিং এ নিত্যকার অফারগুলো জানিয়ে দেয়, ভাষা শিক্ষার একটি অ্যাপ প্রতিদিন আমাকে নতুন লেসন শেখার জন্য রিমাইন্ডার দেয়, ই-কমার্স অ্যাপগুলোও ক্যাটাগরি ওয়াইস প্রোডাক্টের অফার, ক্যাশব্যাক অফারগুলো সম্পর্কে আমাকে অবহিত রাখে।
.
সবচেয়ে ভাল লাগে যখন অ্যাপগুলো নাম মেনশন করে নোটিফিকেশন দেয় এরকম ভাবে, “মামুন, আপনার ফিরে আসার অপেক্ষায় আছি” অথবা “মামুন, কার্টে তুলা রাখা প্রোডাক্টগুলো অফার শেষ হওয়ার আগেই কিনে ফেলুন” ইত্যাদি। যদিও এগুলো অটোমেটেড জেনারেটেড মেসেজ তবুও একটা ভাল লাগা কাজ করে। এই পুশ নোটিফিকেশনের মাধ্যমে একজন কোল্ড কাস্টমারকেও হট কাস্টমারে পরিণত করে সেলসে কনভার্ট করা যায় অনায়াসে। সেক্ষেত্রে প্রয়োজন পুশ নোটিফিকেশনের মাধ্যমে কাস্টমারকে স্পেশাল ফিল করানো। দ্যাটস ইট।
.
পুশ নোটিফিকেশন দিনকে দিন এস এম এস মার্কেটিং কে অবসোলেট করে দিচ্ছে। আধুনিক সোশ্যাল মিডিয়ার যুগে কয়জনইবা কাউকে এস এম এস করে কিংবা কোনো এস এম এস খুলে দেখে। বরং মানুষ সোশ্যাল মিডিয়াগুলোতে কমুনিকেট করতে বেশী সুবিধাবোধ করে। আর এই কারণেই বিভিন্ন অ্যাপ মানুষকে এস এম এস থেকে কনভার্ট করে পুশ নোটিফিকেশনে অভ্যস্ত করে তুলছে।
.
পুশ নোটিফিকেশন প্রথম প্রথম বিরক্তির উদ্রেক করলেও পুশ নোটিফিকেশনগুলোতে যদি “ক্লিকবেইট” টাইপের মশলা এড করা যায় তাহলে স্মার্টফোন ইউজার অবশ্যই এবং অবশ্যই কনভার্ট হবে; আজ নয়ত কাল।

Brand Practitioners Bangladesh এ আমার লিখাটি পাবলিশড হয়েছেঃ Link

Post a Comment

0 Comments